Skotsko 2005

30.5.2005

„Noc byla hrozně studená“,tak tyhle slova z Landovi písničky sedí.Vydržíme tu jen do 5.30 hod.a balíme. Výhoda je,že neplatíme.Benzína má otevřeno,dáváme kávu sušenky a benzín.Vyrážíme bez pršáků a jedem vstříc horským cestičkám a zapadlým místům.Našli jsme nějaký zaplivaný malý přístav a mě napadlo,sjet k vodě kvůli fotce.Pravý prst drží tlak na páčce neomylně,ale najednou adheze pryč a já jen zázrakem né na zemi, ale v kamení a na levý noze celou váhu motorky.Standa zase nevyhrál přetlačovačku s Range Roverem a zalehl do pangejtu.Obědváme na majáku za krásného počasí.Zkoušíme off road,ale s našíma otesánkama nic moc,a taky jsem hned poznal,proč je na GS kryt pod motorem.Okolo 17 hod.dorážíme do Durness u Cape Wrath,to je nejsevernější bod Skotska a tím i naší cesty.Rovnoběžka nám ukázala že jsme v úrovni Osla.Večer klasika v Pubu.Personálem k naší radosti,jsou krajané.Holka z Chebu a kluk z Liberce,zavírají s námi lokál.Půjčili mi deku,spal jsem krásně, ač byly v noci 2 stupně.

31.5.2005

Jsme spali dlouho.Bylo hezky,atak jsme v klidu posnídali,rozloučili se s lidma z večera a v klidu vyrazili. Skoukli jsme jeskyni Cave of Smoo a za krásného,i když studeného dne pokračujeme na Thurso.Tankujeme, měníme eura v židovském kurzu a jíme u Liedla na parkovišti,protože ten jak je známo„je levný“. Nakoupené zásoby vměstnáme do kufrů a šup na Dnnet Head.Fotíme a dál na Duncansby Head,kde najdeme kemp a spočineme.Dnes jsme jeli poprvé bez pršáků.Uvidíme zítra,strašili nás,že bude pršet.Začneme se vracet na jih. Tohle píšu v hospodě,kde je teplo,a tak nemyslím na zimu v noci.Doufám,že špatný počasí jsme si už vybrali.

1.6.2005

Ráno vstávám první v 7 hod.,budím Standu a ten ač nechtíc vstává taky.Hygiena a balení probíhá v suchu a v pohodě.Zastavil se u nás chasník,který přijel včera na kole přes celou Anglii za jedenáct dní.Byl s náma v baru. Půjčil jsem mu klíče od umývárny a on nám za to popřál„safety trip“.Po snídani a vhození pohledů vyrážíme. Jedem přes Wick na Inverness.Na hradě Dunrobin Castle jsme udělali i prohlídku vnitřku za 6.80 lib. Myslím,že expozice na našich hradech je lepší.Jen co odjedem od hradu,začíná zase chcát,a tak opět pršáky. Ten můj už jeví známky stáří a přibývá v něm děr.Za stálého deště přijedem do Inverness,tankujem a hulíme. Padá rozhodnutí,že pojedem na Loch Ness a uvidíme.Loch Ness je komerční sračka vhodná tak pro japonce, kterých je tu všude plno.Zmoknem u Urguhard Castle,kerý patřil k největším hradům Skotska a fotíme. Přestává pršet,takže hledáme spaní v kempu.První kemp je předraženej a bába na recepci nepříjemná, tak na ní bodáme.Kotvíme až ve Fort Augustus na druhé straně jezera.Pak už klasicky prší, neprší,prší,neprší atd. Následuje prohlídka městečka,zdymadlo na přítoku Loch Nessu a místní pub.Zas nemáme prachy, ale když budeme jen kempovat,vydržíme.

2.6.2005

Ráno se budíme do deště,rozhodujeme se nebalit a nechat stany stát,aby alespoň něco zůstalo suchý.Máme čas,tak nikam nejedem.Snídani řešíme v závětří na sušárně a stáváme se pro všechny s caravany dobrou atrakcí. Za neustálého deště platíme další noc 4.75lib/os.a jdem do města.Zapadli jsme do občerstvovány s internetem, napíšeme známým a snažíme se dopátrat počasí na zítra.Všichni tady po ránu pijou kávu a jí buchty a my pivko. Prohlídka města byla rychlá.Standa si koupil apartní klobouček,aby nenosil na hlavě igeliťák. Já zjistil,že nemám dost peněz,vybírám 30 lib.Obědváme poprvé v hospodě a volba padá na místní specialitu Haggis,neslavnější kulinářský vynález této země,který je Skoty milován,všemi ostatními nepochopen a ostouzen.Nezasvěcení se totiž leknou při představě vařeného ovčího žaludku,nadívaného směsí ovčích vnitřností (srdce,játra,plíce)s ovesnou moukou,skopovým lojem,cibulí,solí a pepřem. Moc nám chutnalo.Teď už jen zabíjíme čas kecáním a popíjením pivka.Zítra se zbalíme a pojedem na jihovýchod, kde by podle předpovědi nemělo chcát.Máme najeto asi 3100 km.

3.6.2005

Ráno se budím asi v 5hod.Pokládám bobek a suším spacák pod fukarem na ruce.Stále prší,znovu zalézám do vlhka stanu a usínám.Vzbudil mě Standa,který kupodivu vstal první,už má skoro zbaleno,tak jede pro chleba.Snídaně je bez deště a obloha slibuje,že bude líp.Naším cílem je Edinburgh.Vybíráme jednu z posledních pěkných silniček, fotíme starou přehradu a náš znamý Ben Nevis,ale z druhé strany.Pak už najíždíme na hlavní a bez potíží nalézáme kemp u Edinbughu.Na recepci potkáváme Belgičana na Valkyrii,kterého známe již Ullapoolu. Kemp je drahej,10 lib./os.,ale sprchy horký a teplo v nich.Postavili jsme stany najedli se a jedem autobusem do města.Hrad je už zavřený,tak rychle probíháme ulicí do centra.Standa vybírá 30 lib.protože mu na benzíně zas nevzali Visa elektron.Zapadli jsme do music clubu,popili čtyři pivka a kecali s Belgičanem.V kempu jsme dali ještě kávu.Noc byla zase deštivá a studená.Dnes to bylo po druhé co jsme nevyndali pršáky.

4.6.2005

Ráno snídáme pod přístřeškem,protože přišla přeháňka,ale obloha slibuje dobré počasí.Belgičan nás podaroval prášky proti mořské nemoci loučíme se a jedeme směr Hawick.V Edimburghu se motáme asi půl hodiny než najdeme naši výpadovku.Do Hawicku párkrát drobně sprchne,silnice je ale pěkná a tak tomu vždycky ujedem. Plášštěnky vytahujem až na skotsko-anglickém pomezí.Pokračujeme na Newcastle,žádný slušný kemp nenacházíme, a atak dojedem až do cíle.Značení je katastrofa,motáme se než najdeme značky k trajektu.Dojeji jsme až do přístavu.Kemp nikde.V informacích dostávám tip a mapku.Za Upon Tunel platíme 0.2 lib.,pak už jen tápáme a mě dochází trpělivost.Standa se ptá v putice a nakonec kemp najdem.Je dobrej a za 4.50 os.Dlabanec a hup do města.Jsme na třídě plný hospod a barů.Dojdeme až do doporučené hospody a dáváme pivo.Vyměnila se obsluha, tak padáme.Cestou zpět pivo v baru s muzikou a nestačíme se divit,jak jsou tu ošklivý a tlustý ženský. Ani způsob zábavy není to pravý ořechový.Vzpomínáme na zlatý skotský bary.Tady si připadáme jak v lapidáriu plným mutantů.Rychle pryč do kempu a prospat poslední noc na ostrovech.

5.6.2005

Včera jsme vyděli zásah policie.Zbalili motorkáře na místě do auta,motorku asi hodili do dodávky a odvezli. Ještě že jsme neměli tu čest.Noc byla dobrá.Ráno při snídani jsem zjistil že nemám zadní destičky,pojedu na přední.To se už domů zvládne.Ve 12 hod.jedem do obchodního centra v přístavu a oblejzáme krámy. Smůla je že tam je všechno,jen ne potraviny.Jíme vlastní zásoby a na loď si berem jen sušený ovoce a oříšky od bilinkářky.Ve frontě na trajekt se k nám přihlásila němka z Weidenu.Jmenuje se Gudruun. Byla ve Skotsku sama tři týdny.Na lodi zachlastáme a okolo půlnoci do hajan.Servírka byla Polka, měli jsme protekci.Chtěli jsme cigára a ona nám poradila bílý Marlbora,jelikož stály půlku co červený.

6.6.2005

Ráno jsem vstal v sedm a po sprše šel snídat.Standa se ještě válel.Po vylodění jsme natankovali a společně s Gudruun razíme na Čechy.Cesta byla v pohodě jen na jednu průtrž mračen,ale ta nás už nemůže zastavit. Ve Werbergu se loučíme s Gudruun a už se vidíme doma.Doma velké vítání a pak…..