Tunisko 2009

Podotahuju šrouby na motorce a měním pojistku.Věci balíme a necháváme na recepci.Jedeme podle získaných souřadnic hledat naleziště pouštních růží.Domorodci přinesli písečnou zmiji v petflašce tak jí fotím-mršku. Je to najednou větší dřina než včera.Dílem navigací,taky jsem unavenej a taky písek je tu jinej Je jako mouka,takže mnohem více padáme a taky vyprošťujeme zapadlý stroje.Nakonec jsme správnou cestu našli a mastíme místy 140,jízda se podobá zážitkům z vodního skůtru. Zvedá se vítr posbíráme pár růží a jedem zpět.V kempu se shodujeme,že v tom větru a nabáglovaný pojedeme do Ghilane po silnici.Pojíme v konzumu a čumíme jak je tam levno proti včerejšku,kdy nás obsluhoval majitel.Natáhl nás asi tak 4X.To je daň za neznalost.Na příště už tušíme co tu potraviny stojí.Bageta,jogurt,konzerva tuňáka,sušenky a voda tak do 5ti dinárů. Cesta v písečné bouři byla děsná.Písek se dostává do očí,nosu pusy prostě hnus.Při koupačce v oáze se shodujeme že v poušti to dneska prdel nebude.Ze 2 němců co se vydali naší včerejší trasou dorazil jen jeden.Druhému na Ktm zlobila elektrika a tak vzal za vděk pick upem zpět do Douzu. Kemp po smlouvání 5din/os.Černoch co jsme to s ním usmlouvali nás překvapil znalostí naší vlasti. Kluci večeří arabský placky přímo od zdroje.

Noc nic moc.Vítr mi naplnil stan pískem a taky stromy v blízkosti se povážlivě nakláněli.Aspoň že jsme ráno našli velikonoční nadílku v podobě plechovky gambrinusu pro každýho. Kde se vzal nikdo neví.Tušíme však,že je to Tondovo práce a já se divim že to vydržel až sem. Benzín tankujeme u jedný z domácích jakoby benzínek a dost toho při nalejvání ve větru vycintáme. Tentokrát vyrážíme pistou na východ.Vítr je stále silný a cesta se ztrácí pod pískem.Navigace je tedy stížená.Horší je však,že vítr máme v zádech a motorky se špatně chladí.Poubes najednou stojí a zbytek vody v chladiči mu vaří.Doufáme,že neodešlo těsnění.Doléváme a jedem dál.Naštěstí to motor vydržel.I já cítím žár z válců a kloktavý zvuk z motoru stáčí můj zrak na budíky,poslední dílek před červeným tak takhle jsem to neměl zahřátý ani v Kazachstánu.Naštěstí to stačí na minutku chcípnout a vzducháč je zas ready.Drkotáme se skalama dál a ukusujem kilák za kilákem. Stan co jsem měl na boku připevněnej popruhem se mi sesunul,ale všiml jsem si toho včas a tak to odnesl jen obal,který nevydržel tření o zadní pryž.

Okolo poledního jsme u skalního města Guermassa.Prolejzáme ho jen zběžně protože vítr je sto nás shodit dolů.Svačíme u krámu bagetu s tuňákem a jedeme do hor.Viditelnost je však dost mizerná a tak se požitek nedostavuje.V Medenine měníme prachy a končíme v Matmatě.Krásný zatáčky i příroda se zahaluje pískem.Je to veliká škoda.Pěkný hotel smlouváme za 25din s večeří i snídaní. Ráno fouká mnohem míň.Vyrážíme s Poubesem na prohlídku starodávných podzemních berberských příbytků,které jsou tu už 500let.Využijeme placeného průvodce a staré usměvavé babce co tam správcuje taky něco přispíváme.O kus dál je jedno obydlí už od roku 1963 přestavěný na hotel a další na kulisy ze Star Wars.Dnes je z toho restaurace.Neodoláme a navštívíme bazar.Baví mě ten cvrkot a ten príma sortiment! Kluci už čekají a razíme na Gabes.Zajíždíme k moři a pak se plácáme na Gardu.Odbočíme na silnici C124 a úspěšně nacházíme úchvatný kaňonek a několikrát ho projíždíme.Šplháme do výšek nad 1000m na Sened Jebel a byvakujeme na loučce u olivovýho háje.Z nákupu za 3din se dosyta najím a mraky dávají tušit vodu.Lepíme tedy izolačkou Tondovo stan ze supermárketu,dorazíme zbytek teplý slivky a jdeme na kutě. V noci se to vypršelo a ráno je krásně.Památky ve městě Sbeitla prolézáme poctivě,není už stejně kam spěchat prohlídka antické Sufetuli či chcete li Sibetuli stojí určitě za to.Chrámy,amfiteátr a pozůstatky veřejných lázní určitě nakrmí vaši touhu se ponořit do historie a nasytit ducha. Že to nebyl zabitej den nás přesvědčila i zkratka na Jebel Trozza.Tam na nás čekal zával ve kterém jsem měl dost problémy kvůli širokému motoru a pak dvojitý brod.Navíc super panoramata ne nepodobná Arizoně. Teda já tam nikdy nebyl,ale klucí říkali.U závalu postával děda s oslem a pořát něco blekotal. Něž nám došlo,že potřebuje vysadit na oslíka dost trvalo.Byl to pěknej pohled jak bílej sáhib vysazuje dědu do sedla.